fredag 8 juni 2012

VILLRFRANCHE-LYON (COLLONGES), 32,7 km

Torsdagen 7 juni

Vi studerar kartorna och gör bedömningen att vi skall pröva små vita vägar på östra sidan för att närma oss Lyon.
Lyon, som är Frankrikes näst största stad efter Paris med c:a 2 miljoner innevånare, är omgärdat av stora röda infarter, så även på båda sidor om Saone. Inte helt självklart hur vi skall ta oss in på cykel.

 Över till den östra sidan på bro under upprustning.



Efter en halvtimme kan vi överblicka hela Villefranche. Uppenbart att det bördiga slättlandet är passerat.
Vi är svettiga och dessutom är motvinden något besvärande. Men det är bara att fortsätta, vi skall till Lyon.

Vackert är det, utan tvekan. Men så här kan vi inte fortsätta om vi skall komma fram idag. Dessutom är nåt på väg att hända med vinden. Ökar, styvt nånting...
Det måste ju finnas något cykelbart längs floden - det gjorde det ju igår - även om det inte syns på kartan. Man kan inte anlägga stora vägar längs flodkanten och avskärma folk att komma dit - säger Lasse.
Jag  som är född i Trelleborg, är mer skeptisk. Där har man dragit in järnvägen längs strandkanten i halva sta`n.
Vi drar ner från höjderna, mot floden, för att kolla.

Jovisst fanns det något att cykla på. Helt bilfritt.

Men vinden fotsätter att tilltaga. Det blåser stormvindar. Inte bara jobbigt i motvinden. Saker blåser omkull och far omkring oss.
Och det är inte Mistralen - för den skall blåsa från Alperna ner mot Medelhavet. Hade inte varit så dumt.



Lunchställena flodnära som vanligt. Hittar lä i en hörna, dock inte längs in som Lasse vill, Lisa söker en solig stol. Bra Lisa, för den jättelånga ihoprullade markisen släpper plötsligt ur sig säkert 100 liter vatten över Lasses bordsval....
Vår idè har slagit rot - att ta tåget genom Lyon. Vi följer järnvägen på kartan och ser att vi passerar ett antal stationer som verkar vara pendelstationer.
Får tips av krogägaren var vi kan hitta hotell nära någon station, hyfsat nära staden. Men vi har en bit kvar att cykla innan vi är där.



Inte High Line på Manhattan om nu nån som tror sig ha koll på det senaste i NYC, tror det....
Ingen tågbild, vi tänker inte vänta.

Solglasögon på inte bara för solen. Ögonen blir uttorkade i blåsten.

En del såna här läger passerades. Man funderar, husvagnar, små hästar..vilka bor här?

Vad tror du Robin, lika bra som Cirkus Olympia? Men dom här kommer knappast till Djupvik.

Halvvägs mellan Villefranche och Lyon, byter järnvägen sida, och går nu väster om Saone. Även vi tar oss över. Vi tar det säkra före det osäkra och går över bron - för att inte blåsa ner i vågorna. Cyklarna går knappast att hålla i, byarna rister och sliter i packningen.
Det är nu slut på cykelväg längs strandkanten men det finns cykelbana och trottoar längs den gula vägen som går längs Saones västra sida.
 
Vi närmar oss Lyon och inser att staden ligger i en dalgång.

I Collonges au Mt dÒr, stax utanför Lyon,  finns det både en järnvägsstation och ett hotell. Vi slår läger och tänker stanna här en extra dag för att göra Lyon. I övermorgon tar vi cyklarna på tåget och passerar Lyon för fortsatt cykling söderut.

Vi tar nästa, det här verkar vara ett godståg.

Pendeln till Lyon centrum och Lyon Perrache, Lyons stora järnvägsstation.

Lyon Perrache, Tran Grand Vitesse! TGV!

Lite nördigt javisst, men det är efterfrågat!


Lyons innerstad omgärdas av Saone på östra sidan och Rhone på västra. I morgon tar vi oss ner och kollar där floderna möts.

Lasse: Tordes inte lägga in mer än en cykelbild igår, men här kommer en till. Nu är det
den carboncykel som biltillverkaren Lotus gjorde åt Chris Boardman inför Olympiaden 1992. Här handlar det nog om velodromkörning, typ förföljelselopp. Men Chris körde allt, han vann bl a flera etapper i Touren. Cykeln finns alltså till beskådande på cykelmuseet i Tournus, men inte på måndagar då jag var där. Planera resan väl!

Lasse: Min nya kamera! DMC-TZ30 med fransk garanti och instruktionsbok. Läcker, därför chokladfärgad, känns franskt. Snart kommer första bilden, ska laddas i 24 timmar första gången, så länge är vi aldrig i närheten av ett uttag så det kanske dröjer......

På det här sättet går Lisa noggrannt igenom hur entrecoten ska vara stekt eller hur drinken ska blandas. Alla hajar. Själv går jag bet, suckar och pekar på min Mon ami.

4 kommentarer:

  1. Härliga bilder, mycket järnväg, till och med inifrån tåget. Äntligen vill man utropa och jag är glad att Lasse inte viker ner sig utan bejakar nördststusen. Sitter på tåget hem från Göteborg och Vinga. Vinga var fint, härlig båttur ut, upp i fyren och stor utsikt. Tyvärr hade inte Göte nyckeln till Taubemuseet med sig! Alla (Roger, Melker, Klasse Stjärnehag, Göte, Lasse Andersson och Bertil) hälsade och verkade lite avundsjuka på er, trots att vi käkade nyfångade havskräftor i kvällssolen på en liten terass ovanför hamnen. Enda spår av räls på Vinga fins i en nedlagd batteriplats...
    Hälsningar Bjarne

    SvaraRadera
  2. Kul,
    idag har vi jagat spår av Jean Moulin. Museet tyvärr stängt, men dom lovade att öppna det den 16 okt!!! Men en skärmutställning på gården är dokumenterad.
    Fort Montluct, där han satt fängslad låg utanför karta och fördmedel som stod oss till buds.
    Men Jean lever! Universitetet i Lyon bär hans namn!
    Mera tågbilder kommer, om än inte riktiga tåg. Lyon bjuder såväl på Metro, som Spårvagnar och trådbussar. En metrolinje kör med tom med kuggstång!
    Nu väntar EM, ska med kul med Frankrikematchen, vi bör vara i Marseille den kvällen
    Hälsningar Lasse

    SvaraRadera
  3. Bra kamera! Den kommer så nära min DMC-TZ20 som möjligt är - fantastisk makro!

    Nu börjar Holland-Danmark så nu får ni klara er själva. Cykla försiktigt!

    //Per B

    SvaraRadera
  4. Ryssland bäst hittills i EM, men det säger inte så mycket ännu. Danmarks seger MIT
    Holland inte helt rättvis, men kul! Har ny börjat ladda för måndagens Ulraina-Sverige...och fredagens holmgång mot England som avnjutes med sex foorballovers på Bergsundsstrand. Mer tåg- och fotbollsbilder efterlyses!

    SvaraRadera