tisdag 12 juni 2012

St VALLIER - VALENCE, 43,1 km

Söndagen den 10 juni.

Nyservade cyklar, kedjor som glänser av siliconolja, bara ett par tag med pumpen på Lisas bakdäck återstår, så är vi klara. Då tycker ventilen att den fått nog, väljer att släppa ut gammal unken luft istället för att för att ta emot ny daggfrisk. Jag, Lasse, som bytt till slangar med Prestaventiler bara för slippa kånka runt på reservventiler, tvingas byta slang (tar säkert en timme, först misstänkte jag handhavandeproblem, sen den nyinköpta svindyra pumpen och tilll slut dömer jag ut slangen). Allt på fastande mage, då hotellet som vi var ensamma om, sa att dom kunde fixa frukost först kl 9, som vi avböjde. Vi kommer iväg vid 10-tiden.....

Efter att ha inhandlat en baguette i ett Boulangeri sätter vi oss på cafeèt mitt emot. Frukosten blir kaffe med bröd.
Sedan blir det dags att leta skyltarna till cykelleden. Dessa visar att vi skall över på västra Rhonesidan men sedan är det stopp. Anvisningarna försvinner. Vi letar oss fram ömsom på dålig grus/stenväg dels på trafikerad röd väg. Känns inte bra och vi undrar var vi missade cykelleden.

Tandemvariant där alla ser nåt annat än ryggen på den andra. Det får bli DAGENS CYKEL


Här är vägen hyfsat bra och vi passerar stora odlingar med äpplen, aprikoser och körsbär.

Uppe på de branta sluttningarna ligger vinodlingarna.

Här handlas det bland annat lokalt producerad Kiwinektar.


Mmmmmmm!


Lunch i lugn och ro, plötsligt rasslar det till, hungriga holländare i alla storlekar och åldrar på landsvägsracer skrämmer upp gäster och personal.

Croque Monsieur? Det här är en restaurang!! Ja, den kan ni i så fall stoppa.... säger dom kanske på holländska och ställer upp för en gruppbild innan dom sticker iväg igen. (Lasse: Jag fick inte säga att vi var från Danmark för Lisa, det fick bli "nästan från Danmark". Det hade varit lite kul, Danmark hade piskat Holland i EM kvällen innan)

Halvvägs till Valence, som är dagens planerade etappmål, kommer vi till Tournon. En vänlig dam har rekommenderat oss att ta över på den östra sidan när vi kommer hit.

Vi tar oss över på en vacker (fotografen: Den lutade dock ngt) cykelbro, igen. På andra sidan ligger staden Tain framför den stora Hermitagekullen. Hermitage lär vara den äldsta vingården i Frankrike. Hermitageberget är omslutet av den större appelationen Crozes-Hermitage. Den dominerande druvan är blå Syrah.

Nu åteuppstår cykelleden och samtidigt kommer de första regndropparna. Kameran är långt nerstoppad under regnskydd. Och nu är det bråttom - fotbollen börjar klockan sex!!

Framme i Valence, där en envis restauratör påstår att matchen mellan Italien-Spanien ännu inte börjat. Efter att ha säkrat klockslaget med hemmafronten får Lasse honom att ringa sonen och kolla kanal. Sen dras även hans hustru in, hon skall kunna komma ner och laga nåt speciellt bara för oss. Bra säger vi.

Hustrun kommer ner till restaurangen med en kastrull med folie över.
Och så får det bli en flaska Crozes-Hermitage, årgång 2008, till.

Här har vi en framtida kultbild!. Lisa äter middag och följer Irland-Kroatien. När restaurangägaren förstår att det även finns intresse för kvällens andra matchen åker duk och projektor fram så att Lisa slipper käka i baren.

7 kommentarer:

  1. Nej Lasse! Du fyllde din kvot för dylika skämt på Irland när du påstod att Lisa var Henke Larssons syster. Då utmanade du 40 fotbollshulliganer...ensam, nu 40 cyklister...bär du på en dödslängtan...?
    Din favoritsvåger Lars-Bertil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte vad du menar, det enda jag känns vid är att du är en av mina favoritsvågrar, ingen dålig position, jag har en hel bunt!

      Radera
  2. Samma skräck för att ge lite extra luft har jag alltid. Kanske ett minne från vetilgummits tid som lätt sprack! Har härförleden lagat min första punka på ett punkteringsfritt däck. Nästan blankslitet efter mer än 350 mil.
    Kanske ska vi börja heja på DK istället efter gårdagens förlust!!
    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir det Danmark, nog kört för Sverige. Krävs minst 4 poäng mot Frankrike o England, om ens det räcker.
      Drog mig i det längsta för slangbytet.Ventilen var var inte OK, men med en klassiskt pump för racerventiler hade jag fått i luft. Min nyinköpta pump är en knepig historia med en avluftningsventil som ska användas innan man tar bort pumpen.
      Dessutom har däckstillverkaren lagt sig på mininivå vad gäller tolerans, fick använda grannen för att få på våra nya däck utan verktyg. Men Lisa var inte sämre, så det funkade.

      Radera
  3. 1988 åkte jag tåg från Köpenhamn till Valence. Häftigt! Jag delade liggvagn med unga tågluffare från olika delar av världen.

    I Valence startade vi bilfärden söderut längs Rhone ner till Medelhavet. Vi hade en golf utan AC och jag önskade då att jag satt på en cykel istället.
    Lyckliga ni!
    /Karin

    SvaraRadera
  4. ps
    Fick genast också association till "Henke Larsson" historien på Irland.

    SvaraRadera
  5. Gick händelserna i förväg genom att redan i fredags dricka en flaska Crozes-Hermitage till er ära!!
    Mmmmm......

    SvaraRadera