lördag 2 juni 2012

NUITS-ST-GEORGES - BEAUNE, 25,8 km

Fredagen den 1 juni.


Vi lämnar Nuits St Gerorges och startar direkt med de höga höjderna.
Vårt mål är Beuane, "vinhuvudstaden" i Bourgougne. Bara några mil bort, men det skall vara en vacker stad och viktig för regionen så vi vill stanna även där en extra dag för att hinna med att se och uppleva den. Och sen påstår Lasse att det finns ett sjukhus där som är värt att se.



Vi passerar både vandringsleder och vinfält på vägen.





Titta, det är ju de där stora tistlarna som även växer på vår "kulle" på Öland.



Svårt att fånga hur högt det är med kameran. Men man kanske kan ana.

Dessa vinstockar är ca 40 år gamla.

Och så här långt har årets druvämnen kommit.

Bladen varslar om att det viktigt att hålla efter ohyran på ett eller annat sätt.

Nyplantering.




En och annan arbetare på fälten, bröt inte ens på franska när dom talade engelska!! Studenter kanske? Här ogräsröjningn med hacka för att frilägga de nysatta plantorna.



Och så första stadsbilden från Beaune. Gatstenen gick knappt att cykla på.


Lasse: Jag brukar vilja ha koll på platser jag kommer till, vad som bjuds och som är värt att ta åt sig. Har egna erfarenheter av motsatsen.1970 var Janne Anderberg och jag ute tre månader på cykel, ner till Juguslavien genom Östeuropa och upp genom väst till Paris. Kvällsliv och jakt på tjejer är vad jag minns. Ok, ngt överdrivet, det var ändå en minnesvärd resa hur som helst. Men städer och platser rullade förbi utan att man hade koll.
Vad det skulle handla om i Beaune var själklart, det handlar om vin till max. Och våra planer därefter. Vi valde att boka hotell i förväg då Beaune är ett stort turistmål.  Då jag sökte hotell la jag märke till nåt märkligt. Alla hotell vill framhäva hur långt det var till Hospitalet. Det kan möjligen vara bra att veta om hotellet bjuder på en matförgiftning, men ändå.
Nedan har ni Hospitalet - Hospice Hotel-Dieu - en av Frankrikes största sevärdheter!!





Sjukhus för de fattigaste av de fattiga sedan 1440 genom enskilt initiativ och med kyrkans bistånd. Verksamheten drevs i dessa salar ända fram till 1984.Passerar ni så ta sjukhuset först, vinet kan vänta! Verksamheten fortsätter än idag i andra lokaler men med stöd av intäkterna från det museala.
Här fanns 15 sängar på vardera sidan. I fonden finns kapellet. På 1800-talet när Hospice restaurerades byggdes ett vackert plank mellan sjuksal och kapell. Detta för att de sjuka inte skulle störas av alla begravningar.




Modell av Hospice. Lite i nivå med Österängs. (Lasse försöker nå Hollande för ett snack om elcyklar, till förväxling liknade riktiga cyklar, så kan det inte få vara, säger han.)

Detta helgon (Martha kanske?) är det enda som är kvar i köket från 1400-talet.
Resten av inredningen är från 1800-talet.

Köket, i drift fram till 1984.

Lasse: Elbes ngt tjocka retrotröj kommer att postas i morgon, ny supertunn inhandlas. naturligtvis  från Beaune Cycles.




Sådärja, nu borde attraktionvärdet på vår dagbok öka drastiskt!
Plats på tröjan finns reserverad för autograf för den av mina svågrar som blev juniormästare
 i Holland 1968, typ. Bara så du vet Elbe!
Nu börjar han likna en riktig cyklist tycker jag. (Lisa).

Hej Robin, mormor här: Ralph heter Dagens Hund. Han hade sin plats i restaurangen.
Annars hade vi inte gått hit, sa hans husse och matte.
Dom hämtade Ralph på ett uppsamlingshem för övergivna hundar.
Han är mycket klok.


Lasse: Trevlig hundfamilj, husse bjöd på skapligt vin, årgång 1999.

4 kommentarer:

  1. Oj Lasse, tjusig mundering!

    Men du, 1970 var du nygift med en längtande ung hustru hemma i Stockholm!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst Karin, jag var något oklar där. Det var Janne som låg på, eller också kanske var det jag som var jagad, minns inte så noga, du vet åldern.
      På riktigt så var det så att Lisa fanns med hela tiden, jag skrev dagbok, den handlar nästan löjlgt mycket om henne, intrycken från resan kom i andra hand. Det var ju sällsynt dålig timeing men Janne och jag hade snackat om trippen i flera år.(Motorcykel i Sydamerika var utgångsläget). Jag kunde inte blåsa av det hela.

      Radera
  2. Fan vad glad jag blir!
    Äntligen, visserligen i bakgrunden men dock, en järnvägsstation. Lasse skymmer den något, men helt OK i alla fall!
    Hälsningar

    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och järnvägsstationen skymmer i sin tur ett tåg, det brakar förbi superlånga godståg var femte minut. Jag har ett långt godståg nånstans i bildhögen, letar.
      Mors

      Radera