söndag 3 juni 2012

BEAUNE

Lördagen den 2 juni

Det är sommarvärme och marknadsdags. Vi promenerar in till den centrala stadskärnan.

 Vårt hotell låg på 8 septembergatan 1944; den dag Beaune befriades och två veckor innan jag (Lisa) föddes.

Man kan inte se sig mätt.

Många vindomäner av klass finns det.....





Fjädrarna låg kvar i äggkorgen.




Livliga diskussioner vid diskarna.






JOHNNY! KOLLA!! Vi har varken kyla eller plats i cykelväskorna. Du får nöja dig med dessa bilder.


Orginal, kolla färgen på klorna/benet längs ner till vänster!


Vi har förstått att dessa kycklingars popularitet även beror på att dom bär de franska färgerna.




Vi köpte en halv grillad - men den gick åt till lunchen tillsammans med några tomater, pan riche, eau avec gaz och Kronenbourg. Även den här med omisskänlig Bressesignum.

Ett paket till fick åka hem. Våra varma tröjor som vi behövde i London och Paris och så Lasses två mössor och Retro cykeltröja (2 kg). (Lasse: Det var bara en mössa; den andra måste Lisa ha förväxlat med den vackra huvudbonad jag stolt bar under de matcher jag missade)

När vi packade om för att fördela packningen så hittade Lasse mina cykelbyxor i sin packning.
Och denne man som jagar milligram i packningen har suttit på sängkanten och kollat när jag dammsugit mina väskor i jakt på dessa "trodda" försvunna.
Nu slipper jag jaga runt efter nya!!
Lasse och Charlie!
Morfar: Kolla Robin, hela världen älskar Chaplin, inte bara du och jag!

Vi hittade ett Dalimuseum med en privat samling - ca 200 verk - litografier, etsningar, skulpturer samt en originalmålning som Dali målade, 15 år gammal, hemma i Kataloniern.



Dags för vinmuseet, som har sin verksamhet i de hus där Hertigen av Burgund bodde.

Lasse: Här har dom snott Lisas bilder?

Lasse: Bilden ovan är en liten protest mot vindominansen de senaste dagarna. Börjar bli lite nördigt. När startar EM?


Robin, morfar här! DAGENS HUND hittade vi på matmarknaden i Beaune. Såg rätt nöjd ut, en livlig matmarknad sätter sina spår på gatan. Sorten har jag ingen koll på, nån som vet?


Lasse: Här har de som tjatar om DAGENS TÅG nåt att bita i. Bara att ta fram förstoringsglaset. Direkt under den vänstra kontaktledningen syns ett tydligt tågset med Reanaultlastade godsvagnar.

Bjarne. Den här bilden har jag (Lisa) tagit av samma motiv. Här finns allt. Buss, Lastbil, skåpbil och ett godståg lastat med personbilar. Och ett LOK. Vad mer kan önskas.

8 kommentarer:

  1. Hundrasen är inte Jack Russel det vet jag med besked men kanske en Tom Collins.
    Vive a la France!
    Lars-Bertil

    SvaraRadera
  2. Kul att ni äntligen dricker Kronenbourg, den gillar jag. Jag har inte förstått varför ni envisats med att dricka Belgisk öl trots att ni är i Frankrike.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin, jag tror du minns fel eller också är du alltid varm och törstig när du är i Frankrike och då sitter en Kounenburg eller en Hof bra. Jag har nog sett dig njuta Oppigård IPL och andra klassöl på Österäng. K-bourg var den enda öl pizzavagnen i närheten hade. Leffe finns på varenda cafe, ofta det enda avvikande ölet föruton gräsklipparölen.

      Radera
  3. Sicka kycklingar!!
    Och sicka kronärtskockor!!! De är ju stora som handbollar, för bövelen...

    SvaraRadera
  4. Å, skönt med ett par tågbilder! Lasse är som vanligt både duktig på att packa och ta kort...men Lisas är ju bra. Jag är även nöjd med kraftledningarna. Ett riktgit SEKO -kort! När ni kommer hem ska vi gå på Edsviks Dali-utsällning, håller på till 5 augusti. Men vi går på visning den 14 juni. 34 skultuerer och 112 grafiska verk, så får ni jämföra.
    Söt bordercollie ni fotat förresten, påminer om Tinas nere i Sisteron.
    Hälsningar
    Bjarne

    SvaraRadera
  5. Bordercollien är enligt hundexpert Åsa inte renrasig. En vägkorsning således. Själva har vi nu skaffat en dvärgtax, Kanel. Taxar är finfina grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det klarlagt,trevligt med rasorena jyckar. Dvärgtax har vi förstått att det blev efter Lycklig. Ngt överaskande att såna finns, trodde taxar var av dvärgtyp från början -;)Hälsa Åsa och tacka!

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera