söndag 20 maj 2012

: ST GERMAIN-LES-CORBEIL – BARBIZON – FONTAINBLEAU – BARBIZON, 61,7 km

Lördag morgon (19 maj) och vi kommer iväg hyfsat tidigt.

Nu är det gott att vara!!!. Kortbyxorna på direkt för mig Lisa.



Vi rullar igenom små mysiga byar och genom lansbygden på smala landsvägar.



På fälten växer sallader av alla de slag, åkersenap, baljväxter samt de olika sädesslagen.
I trädgårdarna blommar akleja.





Vi håller oss längs Seine. Hittar mysiga rastplatser och möter många cyklister som är ute och helgåker.

Innan vi når vårt tänkta mål – Fontainbleau så kommer vi till byn Barbizon.
En by där konstnärskollektiv sätter sin prägel.





Denna kväll skall det bli konstnatt – allt öppet och byn skall smyckas med marshaller.

Detta kan vi inte motstå.
Vi tar in på ett bedagat men mycket charmigt hotell.
Kåken nedanför är också gammal och kanske charmig -för "Nappe"  men ingenting för oss.



Utan packning letar vi oss sedan genom skogen mot Fontainbleau och tar en titt på slottet.

Vi känner oss dock nöjda med beslutet att stanna kvar i Barbizon över natten.
Fontainbleau känndes som ett stort tivoli – massor med turister – och en och annan person utklädd i 1700-tals kreationer.

Tillbaka till Barbizon gör vi ett misslyckat försök att hitta någon  pub eller liknanade som sände Champigon Leage Finalen. Till och med TV:n på hotellrummet strejkade.

Den här dagen har vi även postat ett tjockt brev till Sverige med sådant som vi inte längre behöver. Allt för att lätta på packningen.

Jag Lisa känner av att jag har tränat i vinter - men RUMPAN!!
Och fortfarande stel när benet skall över ramen.

5 kommentarer:

  1. Det ser fantastiskt fint ut!

    Cykling i all ära - men det är fotboll som gäller! Just nu är det oavgjort i halvtid mellan Häcken och DIF. Ett DIF som ser tryggare ut än på länge och som har ett litet övertag i bollinnehav och avslut.

    //Per B

    SvaraRadera
  2. Tillägg:

    1. Vad gäller DIF - det hinner förstås fortfarande gå åt helvete!

    2. Vad gäller rumpan: Jag veeeeet! Min rumpa är det som får resten av min kropp att avstå från att vilja cykla.

    //Per B

    SvaraRadera
  3. Tillägg 2:

    Det hann gå åt helvete: 1-1 slut!

    Vi passerade i alla fall Kalmar. :)

    //Per B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för rapport. 3-poängsystemet är värdelöst, inte OK. Vi är obesegrae i femtielva matcher men dväljd ändå i botten. Surt. CL-finalen fick jag reda på först idag. Ställde en försynt fråga på ett café, en livlig diskussion bröt ut, jag hajade att det avgjorts på penalties och att Drogba spelat en avgörande roll.

      Radera
  4. Verkar vara ett ställe helt i min smak! Leve konsten!
    Mvh LB

    SvaraRadera