Under många år har vi planerat att göra "en sista långcykling" när vi båda är pensionärer. Om det blir sista återstår att se. Cyklarna är iordningställda - Lasses Nishiki Continental och min (Lisas) Gary Fischer. Jag har fått nytt styre, ny sadel, nya punkteringsfria däck och cykeldatorn är på plats. All utrustning är framplockad, kompletteringsköpt och
provpackad. Mina cykelväskor, Karrimore, från 70-talet är still going strong.
Lätta - och med svarta sopsäckar instoppade - även vattenväta.
Kläder för cykling i kyla, regn och värme samt något
för kvällsbruk. Dator för kommunikation med omvärden. Räkningar betalas över
internet och e-faktura. Kamera, telefon och iPod laddad med böcker och musik
samt extra hårddisk för att tanka ner foton bl.a.
Jag har en vattentät sjösäck på pakethållaren för
sovsäck och luftmadrass.
Nyinköpt styrstångsväska för karta, parlör,
solglasögon och annat lättillgängligt.
Lasse har förutom sina Karrimore-väskor inhandlat
vattentäta framväskor på Biltema (Lasse kommentar: prisvärda men skämmiga, på
mina cykelgrejor ska det stå typ Campagnolo, Eddy Merckx, Karrimoore etc. Bred
svart tuchpenna löser kanske problemet....:).
Han har dessutom tält, litet kaffekök och verktyg -
ändå lättare packning än min?? Säger han!
Lonley Planets "Cykling in France" är med
och även tre kilo finmaskiga kartor som efterhand kommer att skickas till
hemadressen för att lätta på packningen.
Vi skall ta oss ner till Paris och starta vår cykling
där. Turen planeras över Chablis, Bourgogne, längs Rhone-dalen, Marseille och
om det flyter på så fortsätter vi över Pyreneerna mot Barcelona - eventuellt.
7 veckor räknar vi med att cykla.
Hemresan är inte inbokad men troligtvis blir det med
flyg.
Numera går det inte att pollettera cyklar genom vårt
avlånga land, så vi bilar ner till Skåne, parkerar bilen hos syskonen och tar
tåget med cyklarna via Köpenhamn till Esbjerg. Från Esbjerg med färja till
Harwich och tåg till London och Liverpool station. Skickar cyklarna med
Eurostar till Paris – enda sättet att få med sig cyklar till Paris om man inte
vill plocka isär dom och ha dom som handbagage. Själva stannar vi i London två
nätter för att ta tempen på sta´n och lyssna på lite musik.
Via tunneln tar vi oss sedan till Paris på 2 timmar. Efter en natt i den franska huvudstaden startar vi vår cykling fredagen den 18 maj, förhoppningsvis tidig morgon.
Via tunneln tar vi oss sedan till Paris på 2 timmar. Efter en natt i den franska huvudstaden startar vi vår cykling fredagen den 18 maj, förhoppningsvis tidig morgon.
Kör tills ni svimmar!!!
SvaraRadera