fredag 18 maj 2012

LONDON - PARIS, 17 maj

Efter tidig purrning, vid 5-snåret, kånkade vi iväg med vår packning till St Pancras International och Eurostar, för att hinna med Pariståget kl 07:01.



Incheckning precis som vid flyget. All packning skall skannas.
Lasse passerade kontrollen först och när jag lastade upp mitt bagage på bandet hörde jag hur sirenen tjöt på andra sidan skranket. Personal skyndade till.
Jag hade varnat för morakniven som prompt skulle med, men den klarade sig där den låg i verktygsväskan. Värre var det med gaspatronerna till vårt lilla kaffekök. Dom fick stanna kvar i London.
Och den lilla uniformsklädda damen yttrade bistert: Detta borde du känna till!!
Det får bli iste till frukost.



Eurostartåget till Paris var jättelångt. Vi satt i vagn 17.
2 timmar och 15 minuter – varav 20 min under kanalen - på ett snabbt och skönt tåg och så var vi på Gare de Nord i Paris.

Efter incheckning på ett hotell nära stationen hämtade vi ut våra cyklar som stod där hela och välbehållna.

Nu blev det en cykeltur i den franska huvudstaden för att reka lite inför morgondagen.

Otåliga cykelben trampade först iväg på de största gatorna och det blev avancerad filåkning, utan antydan till filer, på Place de la Republice.

Lasse: Mina tjejer Marianne o Lisa


Men sedan hittade vi cykelstråken och fick erfara att även Paris blivit en häftig cykelstad med bl.a. buss- och cykelfiler.


Och undantagsregler i trafiken för att underlätta för cyklister.


Passerade Notre Dame och Louvren samt skymtade Eiffeltornet i fjärran.
Och den första cykelmilen är avverkad. För dagen 1,65 mil.



Dagens Kultur: Studier av Metronedgångarna i jugentstil.  Här vid Metrostationen Blanche. Hector Guimard heter mannen bakom verken enl Wickepedia.


På kvällen blev det koreansk middag samt en promenad genom Montmartre och Clichy.


I morgon börjar cyklingen på riktigt. Österut mot Fontainebleau och Bourgogne

2 kommentarer:

  1. Kul att se att ni roar er dagen till trots...Jag blev osäker på om det var Nicole Kidman eller Lisa i Moulin Rouge, det får vi reda ut när ni kommer hem!
    Men vilken skitmatch, jag blir deppad av så dåligt spel. Backlinje-målvakt har inte mycket kontakt och mittfältet slår ut med armarna, typ "men dett ska nån annan göra". Illa illa.
    Vilken tur att vi var och rekade i London i höstas men kul med reprisbilder. Jag saknar dock "löv i hängränna med man framför" på Tate?
    Hälsar Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi sakna han oxå, han hade gärna fått hänga kvar. Börjat hoja på riktigt, slagit läger för natten halvvägs till Fountainbleu. Nåt jag ska bevaka när jag når tinnar och torn i morgon? Förutom att Chelsea får pisk. Heja på ett tyskt lag? Mycket ska man stå ut med.
      Lasse

      Radera