fredag 18 maj 2012

PARIS - ST GERMAIN-LES-CORBEIL, 53,4 km

Så var det dags att packa ihop bagaget inför cykeltouren.


Portiern på hotellet deltog engagerat.
”Det beror på att ni äter så mycket fisk och annan hälsorik mat - att ni svenskar är så friska och starka!” var hans slutsats.
Jag (Lisa) har i alla fall noterat att de flesta restaurangmenyer numera innehåller lika många vegetariska alternativ som annan mat, här i Frankrike (så det pågår säkert en debatt om mat, motion och hälsa även här).

Nu har jag lämnat min bagagekärra på hotellet, vilket innebär att det går lättare att svänga benet över ram och bagage när jag skalll iväg på min Gary Fisher. (i alla fall lite lättare!.) Men när den här resan är slut kommer jag helt säkert att kunna äntra min bike utan att ens reflektera.



Ut ur Paris kom vi, på numera beprövade vägar.
Fast lite fel kom vi ibland. Seine har en del bifloder och det gäller att hålla sig till rätt flodfåra när vattendragen delar sig.

Vi prövade en och annan utfart.



Tog oss igenom  Foret de Senart även om Lasse ibland fick ge sig ut och reka hur vi skulle ta oss förbi motorvägarna som korsade skogen.



Varmt blev det under dagen. Men vi hade vatten i bägarna.
En hälsning till Elbe från Lasse: ”Vad sägs om den här gamla cykeltröjan? Känns den igen??”

Och så en samlad väderrapport:
12 sekundmeter med regn över Nordsjön.

I London var det Ösregn blandat med hagel och däremellan en och annan solglimt.

I Paris blåst och sol. Men uteserveringarna befolkades av dom som längtade efter våren.

Ut ur Paris, visserligen motvind, men sol. Ginsten blommar. Och i morgon kommer kortbyxorna att ligga högt i packningen.



 Lasse vill ngt också: Låne och-hyrcyklar dominerar gatorna i såväl London som Paris. Här vaskas och repas dom på nån boulevard.

Klat det blev en vänsterseger i presidentvalet med såna aktivister. Trodde Lisa och jag hade nåt inofficiellt klisterrekord efter USAs bombningar av Kambodja 1972(?), men det här är strået vassare.

Denna dag har vi tagit in på ett typ Formel 1 hotell. 48 Euro för ett dubbelrum med frukost.
Dessutom fairtrade märkt.

I morgon så fortsätter vi vår färd i riktning mot Fontainbleau.

3 kommentarer:

  1. Nu börjar det likna något!! Hur går det med motorvägskorsningarna? Vi har ju en viss erfarenhet av att dramatiskt korsa E4.an men motorvägar låter värre. Hur går det med gaspatronerna? Finns det att köpa i Frankrike med rätt fattning eller får ni nöja er med iste hela vägen?

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat!
    Om ni passerar Bresse så får ni gärna forsla hem en Bresshöna till mig. Bör kunna knycklas ner i cykelkorgen.

    SvaraRadera
  3. Det är när vi kommer fel i skogen och verkligheten inte stämmer med kartan som problem uppstår vid motorvägarna. Annars går det bra att ta sig över eller under.
    Har inte tältat ännu och inte saknat några gaspatroner. Det rådande vädret för tillfället lockar inte till någon camping. Hoppas på bättring i den vägen.

    SvaraRadera