måndag 28 maj 2012

AVALLON - VEZELAY, vilodag

Lördagen den 26 maj.

Kvällen innan tog vi oss in i Avallon "bakifrån" genom en över tiden lång stigning. Att stan skulle ligga på en klippkant höjd över omgivningen och omgärdad av mur märkte vi först på morgonen, när vi skule kolla bussmöjligheter till Vezelay. Helt OK läge när fienden dyker upp.

Bussen till Vezelay. Subventionerad av kommunen - kostade bara 4 euro t.o.r. (17 km).  En välarrangerad tur med kommentarer på franska om allt vi passerade. Pärlor för svin eftersom Lisa o jag var de enda passagerarna.(Fast Lisa kommer överaskande starkt, hon blir populär på alla ställen genom sina envisa försök att tala franska) Färden gick genom Valley Cousine, längs en porlande liten bäck fylld av gamla kvarnar, betande djur. Pastoralt till max. "Varför cyklade vi inte", förbyttes dock snart till "Här sitter vi bra" när vi fick första skymten av Vezelay, högt uppe på en klipptopp.

Katedralen i Vezelay - mål för pilgrimer på väg till Campostella. Legenden säger att resande munkar har levererat reliker av Maria Magdalena.  Detta har gjort Vezelay till en populär destination för pilgrimmer. Relikerna är inmurade i katedralens vägg. Man kunde nudda dom via ett litet vältummat hål - Lisa sa stopp.

Även om vi blev bussade in i stan var det en tuff promenad upp till Katedralen och murkanten bakom. Den smala huvudgatan var fullsmockad med små affärer, gallerier, restauranger och,"pilgrimsmåsten". Men till skillan från Gamla Stan så saknades de rena souveniraffärerna. Det var mycket hantverkare, inga krogkjedjor, typ McDonald. Verkade styrt av någon som ville hålla en viss nivå på utbudet.

Även Vezelay var muromgärdat och svårintagligt. Lång väg för att ta bilden medan Lisa knoppade.

Spår från det religiösa arvet överallt.
Munkar, nunnor och snäckskalsmärkta pilgrimmer på väg till Campostella.

När vi gick på den extremt branta huvudgatan i extrem värme, kommer en dam i full karriär uppför backen på cykel. Lasse är häpen. Bakom henne kommer hennes man, med full packning på cykeln. Gående - dragande med sin cykel, röd i ansiktet. Paret är från Holland. Det visar sig att hon har en elmotor på sin cykel. De cyklar en del av pilgrimsleden. Året innan hade dom cyklat i Norge. BACKIGT! Hon hade knäckt sina knän och nu använde hon elmotorn i alla uppförbackar.

Vi har mött många cyklister av alla de slag. Denna kille la upp ett stort smile och sa "Pleasure" när Lasse höjde kameran.

Här har ni hackordningen vad gäller Chabli, Bra, Bbättre, Bäst, Lisa. Såna här Caven fanns det flera längs gatan mot katedralen.

Sniglar i dag kanske......

Vi besökte ett fint konstmuseum, Museum Zervos, en konstsamling skänkt till Vezelay av Christian Zervos , konstkritiker som var vän med Picasso, Stor Picassosamling, konst av Kandinsky, Giacometti, Max Ernst  bl,a,  och en liten liten Miro.

Järnvägsstationen i Avallon varifrån bussen till Vezelay utgick . Nördinfo: Bombardier har byggt tågseten
10 juni är det val igen, nu till nån regional nivå. Dom här hör nog hemma på vänsterkanten, men man vet aldrig....

Pådrag på morgonen i Avallon. De MC-burna dök upp i Vezelay lite senare - nog pilgrimer...

Hållå Robin, DAGENS HUND hittade vi på huvudgatan i Vezelay, vi tror att det är en Jack Russel.

1. -Ska ni fortsatt bli serverad får herrn sluta sluddra!
    -Scha bli...
    Mvh Lars-Bertil

2. Hjälpmotor verkar tilltalande, med modern teknik skulle även jag kunna tänka mig att cykla!

När det gäller religion gör jag ett avsteg från min bekvämlighetsideologi, här tycker jag tvärtom: Vem har släpat in en massa stolar i den pampiga katedralen? I en katedral ska man stå upp så man inte somnar under predikan. *muttrar något om bekväma fanatiker - det var bättre förr*

3. Ååh så vackra bilder!
    Jag (Karin) minns precis hur det kändes att sträcka ut i gröngräset på vilodagen :)

Katedralen i Vezelay är inte helt olik Lunds domkyrka i vilken har man bytt ut alla gamla vackra bänkar mot fula stolar. Antagligen för att man ska kunna flytta undan så att folk kan stå under vissa mässor (eller vad tror "Anonym"?)

1. Det var inte meningen att vara "anonym", "Per B" ska det förstås vara undertecknat med.

För övrigt håller jag med dig Karin, dock tror jag att bänkar generellt sett är ett modernt påfund i katedralerna. Bänkar fanns möjligen för de besuttna i långsidornas "familjebås", folket stod!

Per B

4. Dags för en kommentar, följer med stort intresse aktiva pensionärer, lite avundsjuk, dags att bli mer aktiv. Religion, även för en ateist är religionen avtryck intressant.
    /Bo-Gunnar

1. Hej Bo-Gunnar, Kul att du tittar in. Allt väl med er? Visst, religon och platser där den utövas samt spåren den satt påverkar och syns runt om oss varje dag. För att inte snacka om hur svala katedralerna är för en uppvärmd cyklist. Igår var vi Dijon, du borde nog se över senapsdisken i affären på Holmön, risk att ni tappar tempo. Hälsa

5. Mer nördinfo:
    Respektive helgon fick sitt eget märke längs vägen, för pilgrimmer med lässvårigheter att följa rätt spår. Helgonet St Jacques' märke är kammusslans snäckskal, varför denna kallas pilgrimsmussla även i Sverige ("Moulle de St Jacques" på franska).

För övrigt skulle det vara intressant att få höra lite mer om vad ni har för kulinariska upplevelser (och då inte bara viner...).

6. Oj, ni verkar ha haft det roligare än jag...LO-kongress i 4 dagar, det är klart en del uppförsbackar verkar vara av den arten att den däer elcykeln verkar intressant. Men man gläds ändå åt en del av era kommentarer. Speciellt den om åkglädjen med buss, även om etsningen uteblev på den turen!
    Annars tycker jag att jag kunde dagens tåg, precis som Robin för dagen hund, eller är det för mycket begärt? Ikväll kollar vi på Sverige-Island, Lagerbäck coachar bortalaget!
    Hälsningar

Bjarne

7. Elcykeln störande till max, svårt att skilja den från en vanlig hoj. Så kan det inte få vara!!!
    Just landat mitt i Cote de Or, i en ort om heter Nuit-St-Georges eller "slap bang in the heart of the wineyards" som LP beskriver placet.
    Inne i andra andningen, var i början ngt orolig för att tiden skulle vara för lång, men nu känns det som att det kan få rulla på hur länge som helst, typ.
    Kul att du tittar in i bland!